بیهوشی قبل از عمل جراحی

هر عمل جراحی برای اینکه قابلیت انجام یابد نیاز است تا ابتدا با یک بی دردی در محل عمل همراه شود. بدون داشتن یک اندام بی درد نمیتوان جراحی انجام داد. انجام این وظیفه مهم در اطاق عمل به عهده متخصص بیهوشی و همکاران وی است. بیهوش کردن و یا بیحس کردن بیمار در حین جراحی اقدام خطیری است که انجام آن نیازمند رعایت نکات بسیاری میباشد.
قبل از آنستزی متخصص بیهوشی باید بطور کامل از وضعیت سلامت بیمار خود اطلاع داشته باشد پس غالب بیماران بخصوص آنهایی که قبلا مشکلی از لحاظ سلامت کلی داشته و یا سن بالای 40 سال دارند تحت بررسی هایی قرار میگیرند. این بررسی ها را یا خود پزشک جراح انجام میدهد و یا با ارجاع بیمار به یک متخصص بیهوشی توسط وی انجام میشوند.
این بررسی ها معمولا شامل بررسی فشار خون، انجام بعضی آزمایشات خونی و در صورت لزوم نوار قلبی و عکس رادیوگرافی از قفسه سینه است. اگر بیمار دارویی (حتی داروهای گیاهی) مصرف میکند باید آن را به اطلاع پزشک جراح و متخصص بیهوشی برساند. اگر بیمار به ماده یا داروی خاصی حساسیت و آلرژی دارد باید آنرا به اطلاع متخصص بیهوشی برساند.
اگر بیمار تا قبل از جراحی از داروی خاصی استفاده میکرده است باید آنرا قبل و بعد از جراحی ادامه دهد مگر پزشک یا متخصص بیهوشی چیز دیگری بگوید. با این حال در مقدار مصرف بعضی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد دیابت لازم است تغییراتی داده شود.
اگر بلافاصله قبل از عمل جراحی سرما خورده اید یا احساس کسالت میکنید این نکته را باید حتما به پزشک جراح و متخصص بیهوشی اطلاع دهید.
در حین بعضی اعمال جراحی ممکن است خونریزی ایجاد شود. پزشک بیهوشی سعی میکند با تزریق سرم به بیمار مشکل کمبود مایعی که در رگ ها در جریان است را حل کند. در مواردی که مقدار خونریزی از حد
معینی بیشتر شود تزریق سرم کافی نیست و متخصص بیهوشی خون به بیمار تزریق میکند. در بعضی جراحی هایی که پزشک معالج میداند احتمال خونریزی زیاد است از قبل از جراحی درخواست میکند به اندازه کافی خون برای بیمار نگهداری و رزرو شود تا در صورت نیاز در حین جراحی مورد استفاده قرار گیرد. این خون باید با خون خود بیمار مطابقت داشته باشد. گروه خونی بیمار قبل از جراحی بررسی شده و خون مطابق با آن برای وی نگهداری میشود.
چرا متخصص بیهوشی بعضی جراحی ها را به تعویق میندازد
گاهی اوقات متخصص بیهوشی قبل از عمل متوجه تغییراتی در وضع کلی سلامتی بیمار میشود که ریسک و خطر بیهوشی و جراحی را افزایش میدهد. دراین موارد عمل جراحی به تعویق میفتد تا مشکل ایجاد شده حل شود. اصل اول و اساسی در هر عمل جراحی سلامتی بیمار و حفظ جان او است.
رزرو نوبت
کلینیک درد مشهد | اوزون درمانی | دیسک کمر بدون جراحی مشهد | کلینیک تخصصی درد دکتر عرفانی در مشهد
سایر خدمات