1عمل دیسک با اوزون در چه مواردی از بیماران مبتلا به دیسک کاربرد دارد؟
جواب: این عمل در بیماران مبتلا به فتق با بیرون‌زدگی دیسک کمر کاربرد دارد. قبل از انجام این عمل معمولا درمان‌های ساده شروع می‌شود و در صورت عدم پاسخ به درمان‌های اولیه این کار توصیه می‌شود.
2آیا اوزون درمانی دیسک در همه بیماران دیسک قابل استفاده است؟
جواب: این کار در 70-80 درصد دیسک‌ها قابل انجام می‌باشد. دیسک‌های بسیار شدید یا بیماران مبتلا به جابه‌جایی مهره و لغزندگی یا بیماران با ضعف حرکتی شدید و اختلال کنترل ادرار و مدفوع در این گروه قرار نمی‌گیرند.
3آیا اوزون درمانی عارضه‌ایی هم دارد؟
جواب: اوزون از اکسیژن ساخته می‌شود و عارضه بافتی یا شیمیایی بدی را ندارد. در بیمارانی که مبتلا به فاوریسم یا حساسیت به باقالی هستند نباید از اوزون استفاده کرد. تزریق این گاز به داخل دیسک سبب ایجاد آسیب به عصب‌ها، شریان‌ها، وریدها و مهره‌ها نمی‌شود و با توجه به اثر جوان‌سازی این گاز پس از درمان با اوزون افزایش ترمیم پذیری در بافت‌ها ایجاد می‌شود.
4شرایط درمان اوزون تراپی دیسک چیست؟
جواب: اولا این کار باید در اتاق عمل و تحت مانیتور مستقیم با فلورسکوپ که یک وسیله تصویربرداری است می‌باشد. هر گونه تزریق اوزون در مطب در ناحیه ستون فقرات فقط سوء استفاده از عنوان اوزون درمانی بوده و فقط در ناحیه عضلات دو طرف ستون فقرات ، اوزون تزریق شده که تاثیر درمانی درد دیسک را ندارد و فقط اتلاف وقت و هزینه بیمار است. تزریق اوزون یا دارو در اطراف ستون فقرات در مطب شانس عفونت را زیاد می‌کند. ثانیا این کار توسط فلوشیپ (فوق تخصص) در قابل انجام است و این کار در حیطه وظایف آکادمیک و قانونی رشته های تخصصی دیگر نمی‌باشد. عدم مهارت پزشک جهت انجام یک عمل دردناک بدون تاثیر درمانی و با آسیب احتمالی با بافت‌های سر راه این عمل می‌باشد. ثالثا این کار در موردی که به‌عنوان عمل بسته دیسک می‌باشد در یک نوبت انجام می‌شود و برنامه ریزی 3 تا 6 جلسه ایی که در برخی مطب‌ها و کلینیک ‌ها برای این کار در نظر گرفته می‌شود فقط سوء استفاده از عنوان اوزون درمانی است که در آن اوزون در عضلات تزریق می‌شود و تاثیر درمانی آن هنوز به اثبات نرسیده است.
5آیا اوزون درمانی مانعی برای جراحی محسوب می‌شود؟
جواب: در بیمارانی که تحت اوزون درمانی قرار میگیرند و پاسخ نمی‌دهند عمل جراحی قابل انجام می‌باشد و این روش هیج تاثیر درمانی بد یا تخریبی را در ناحیه دیسک و مهره ایجاد نمی‌کند. در مواردی که پزشک جراح بیمار را از انجام این روش درمانی می‌ترساند یا عدم اطلاعات لازم در این زمینه است و یا این‌که طی انجام یک عمل غیر اخلاقی شانس انجام یک روش درمانی کم تهاجم را برای درمان بیمار با یک جانبه‌گری از بیمار می‌گیرند.
6انجام عمل دیسک در چه مواردی بکار می‌رود؟
جواب: انجام این عمل در فتق یا بیرون زدگی دیسک به‌کار میرود. دیسک‌هایی به این روش پاسخ می‌دهند که کم آب نشده باشند و هنوز دچار پارگی نشده باشند. اساس درمان دیسک با لیزر، تبخیر آب داخل دیسک است.
7آیا عمل دیسک با لیزر عوارضی را به‌همراه دراد؟
جواب: این عمل در صورتی که در اتاق عمل استریل و تحت فلورسکوپی و توسط فلوشیپ درد انجام شود آسیبی را برای دیسک با بافت‌های بدن ایجاد نمی‌کند. عدم رضایت این شرایط شانس عفونت داخل دیسک یا آسیب به عصب های کمری را زیاد می‌کند.
8آیا احتمال عود این روش وجود دارد؟
جواب: احتمال عود در انجام عمل با لیزر، اوزون، درمان جراحی وجود دارد و با هم برابر است. رعایت ضرایط صحیح بهبودی تا چند ماه پس از بهبودی توسط بیمار در هر روش درمانی که اتخاذ شود قسمت بزرگی از درمان است.